vrijdag 6 mei 2016

Bloggen

In ons dagdagelijkse leven maken we zo goed als allemaal wel eens gebruik van het internet en sociale media. Anno 2016 zijn websites als Facebook en Twitter, na de gsm, één van de meeste gebruikte communicatiemiddelen ter wereld. Zo zijn er naar schatting wereldwijd ruim 2 miljard social media-accounts.

Ondanks de grote groei van het aantal social media-gebruikers in de afgelopen jaren zijn er ook andere kleine trends op het internet te vinden. Eentje hiervan is bloggen. Ook wij mochten ons dit schooljaar tijdens de lessen Nederlands wagen aan deze leuke manier van online communiceren. Zo kregen we de opdracht om ieder voor zich een blog op te starten. Dit houdt in dat we om de zoveel tijd een berichtje posten over dingen die ons interesseren in verband met taal. Graag wil ik deze blogpost dus wijden aan enkele blogs die ik graag volg.

Zo volg ik sinds enkele maanden een blog die ik tegenkwam op Facebook. Deze, met de naam 'Lucas for Life', werd opgestart door een ouderpaar. Op deze blog schrijven ze over de strijd tegen kanker van hun achtjarig zoontje Lucas. Vandaag, ongeveer 3 jaar later, is de blog nog steeds actief, ondanks dat Lucas op 6 januari 2016 zijn strijd verloor. Je kan er de hele lijdensweg van Lucas volgen, maar ook nu, na zijn dood, worden er nog regelmatig berichtjes op gepost met mooie herinneringen aan Lucas' leven. Sinds ik de blog tegenkwam, ga ik er regelmatig op lezen. Wie geïnteresseerd is raad ik zeker aan om eens een kijkje te nemen.

Ten slotte wil ik eindigen met de blog 'Voor mijn liefste Lukas' die ik tegenkwam via Het Laatste Nieuws. Deze blog werd geschreven door Elisabeth Van den Abeele (18), ongeveer een jaar nadat haar tweelingbroer Lukas zelfmoord pleegde, en raakte mij enorm. De tweeling werd enkele weken voor Lukas' dood bekend omwille van een oude jeugdfoto die rondging op het internet. Vooral het blogbericht 'Hoe gaat het nu met haar?' is zeker de moeite om eens te lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten