woensdag 1 juni 2016

Maud

Aangezien velen voor hun blog van Nederlands op zoek gingen naar de betekenis van hun voornaam, kon ook ik het niet laten om uit te zoeken wat mijn naam nu precies inhoudt.

Ten eerste vroeg ik me af vanwaar mijn naam komt. De naam Maud is een Engelse verkorte vorm van Mathilde. Maud is oorspronkelijk een Germaanse, meer bepaald Ierse meisjesnaam maar soms wordt de naam ook aan een jongen gegeven. De naamdag valt op 14 maart.

Uiteindelijk wou ik natuurlijk ook weten wat Maud zoal betekent. Hiervoor vond ik verschillende betekenissen. Aangezien Maud een naam is die vooral in de middeleeuwen frequent voorkwam is het een verkorte vorm van een aantal middeleeuwse namen.

Ten eerste is Maud afkomstig van de Hebreeuwse naam Magdalena, wat 'vrouw uit Magdala' betekent.

Ten tweede van de Griekse naam Margareta, wat 'parel' betekent. Volgens sommige bronnen komt de oorspronkelijke betekenis van het Babylonische 'mâr galliti'. Dit betekent 'dochter van de zee' of ook 'kind van het licht'.

Als derde is Maud zoals eerder gezegd ook een verkorte vorm van de samengestelde Germaanse naam Mathildis. In deze naam komt 'mat' van het Germaanse woord 'maht' wat 'macht' betekent en betekent 'hild' strijd. Zo is de derde betekenis van Maud dus 'machtig strijdster' of 'machtig in de strijd'.

Ten slotte komt mijn naam ook nog van de Hebreeuwse naam Martha. Dit betekent 'heerseres'.


(Edward Gorey). (1963). The Gashlycrum Tinies. (01/06/2016, Brainpickings: https://www.brainpickings.org/2011/01/19/edward-gorey-the-gashlycrumb-tinies/).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten